Moederbedrijf Albert Heijn bezit ook Bol.com en Etos: dit zijn de winstcijfers


Toen Albert Heijn in 1887 de kruidenierszaak van zijn vader overnam had hij nooit kunnen vermoeden dat zijn naam later een merk zou worden dat onlosmakelijk verbonden zou zijn met een multinational met een astronomische jaaromzet. Vandaag de dag is Ahold Delhaize eigenaar van Albert Heijn, die in Nederland ook Etos, Bol.com en Gall & Gall bezit. Maar hoeveel omzet maakt het moederbedrijf van Albert Heijn per jaar? Wij hebben de cijfers opgezocht.

Corona en stakingen

Je zou verwachten dat de coronacrisis en de recente stakingen bij Delhaize, de oorlog in Oekraïne, de hogere energieprijzen en de stakingen in de distributiecentra van Albert Heijn er financieel flink in hebben gehakt bij Ahold Delhaize, maar niets is minder waar. De stakingen bij het concern hebben het bedrijf zo’n 100 miljoen euro gekost, maar dat bedrag hebben ze inmiddels ruimschoots terugverdiend.

De top van Ahold Delhaize wordt van alle kanten beschuldigd van graaiflatie. Dit houdt in dat producten onnodig veel duurder worden gemaakt en gehouden, met de huidige inflatie als excuus. De bedrijfstop doet deze beschuldigingen af als onzin, ondanks het feit dat ze vorig jaar weer een flinke bonus in het vooruitzicht konden zien. Werknemers legden hierop uit onvrede het werk neer. Ze waren van mening dat er op personeel werd bezuinigd en het salaris niet meestijgt met de inflatie.

Bekijk ook:

Supermarktstrijd: Dirk goedkoopst, Aldi verrassend duurst!

Inmiddels zijn de vakbonden en de top van Ahold Delhaize het eens geworden en is het personeel weer aan het werk. Het bedrijf zag ondanks alle tegenslagen in het eerste kwartaal van 2023 de omzet flink stijgen. Volgens de top van Ahold komt dit door de winst die met supermarkten in de Verenigde Staten wordt behaald. De getallen liegen er niet om: Ahold Delhaize heeft zeer groene cijfers in de boeken.

Zoveel winst maakt Ahold met Albert Heijn, Etos en Bol.com

De omzet van Ahold Delhaize steeg in het eerste kwartaal van 2023 met maar liefst 9,4 procent naar 21,6 miljard euro. Een gedeelte hiervan is afkomstig van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en webwinkel Bol.com. Laatstgenoemde realiseerde een handelsomzet van een duizelingwekkende 1,3 miljard euro. De nettowinst van de multinational kwam uit op 561 miljoen euro. Dat was vorig jaar nog 546 miljoen.

Bekijk ook:

Duurzaam en verantwoord met je webshop groeien: dat doe je zo!

Volgens Frans Muller, topman van Ahold, zijn de toegenomen winstcijfers te danken aan de omzet in de Verenigde Staten. Hij noemt de Europese winstmarges ‘uitdagend’. De boodschappen in de supermarkten blijven stijgen, ondanks het feit dat de inflatiecijfers zakken. Volgens Muller is dat noodzakelijk omdat Ahold Delhaize anders in Europa verlies gaat maken. Zeg dat maar tegen de gewone burger die op het bonnetje bij de kassa kijkt.





https://www.trending.nl/zakelijk/ahold-albert-heijn-winstcijfers/