Dit immense bedrag kost een boerenfile het bedrijfsleven per uur


Het landbouwakkoord is geklapt, dus heeft boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) de rieken, omgekeerde vlaggen, en trekkers weer woedend van stal gehaald om op de snelweg te protesteren. Op het moment van schrijven zijn de boze agrariërs onderweg naar Den Haag om hun onvrede te uiten. Dit zal wederom tot lange files leiden, en die kosten het bedrijfsleven veel geld. Hoeveel? Dat hebben we uitgezocht.

Woedende boeren gaan protesteren

Er lijkt maar geen einde te komen aan de boer’n-soap dat het stikstofbeleid als hete aardappel in de strot heeft. Er leek enige tijd geleden eindelijk een overeenkomst te zijn gesloten tussen de boerenorganisaties en het kabinet, maar het landbouwakkoord is geklapt, dus zijn we weer terug bij af. De boerenprotesten laaien weer in alle hevigheid op, en daar komen lange files van.

Een file heeft voor particulieren weinig economische gevolgen. Het is zonder twijfel vervelend als je uren in een file moet staan, of dat je te laat op een afspraak komt, maar dat is nog te overzien. Het wordt een andere zaak als je beroepsmatig op de weg rijdt, en bijvoorbeeld de eigenaar van een transportbedrijf bent. Deze groep heeft financieel gezien het meeste last van een boerenfile.

Kosten boerenfile bedrijfsleven

In 2022 heeft econoom Henry Steenbergen van Rabobank uitgerekend wat een boerenfile het bedrijfsleven kost. Een chauffeur van een transportbedrijf die uren in de file staat, maakt minder ritten, dus maakt het bedrijf waarvoor hij werkt minder omzet. “Een stilstaande vrachtwagen kost maar liefst 200 euro per uur” Aldus Steenbergen. Hij baseert deze cijfers op brandstof, de huur van een vrachtwagen, het salaris van de chauffeur, en gemiste ritten.

Bekijk ook:

Werken in de hitte? Dit zijn jouw rechten

In totaal kost een boerenfile het bedrijfsleven maar liefst 30.000 tot 40.000 euro per uur. Als zo’n protest een hele middag, of zelfs dagen duurt, dan loopt dit in de miljoenen. En dan zijn de vrachten die kunnen bederven, zoals bloemen en groenten, nog niet eens meegerekend. Een boerenprotest kan landelijk op veel begrip rekenen, zoals we hebben gezien, maar het is zuur voor bedrijven die afhankelijk zijn van de doorstroom van het verkeer.





https://www.trending.nl/nieuws/kosten-boerenfile-bedrijfsleven/