Liefhebbers van snelle bolides en motoren rijden het liefste op de Duitse Autobahn, om de simpele reden dat deze snelweg vrijwel de enige weg ter wereld is waar geen snelheidslimiet van toepassing is. Maar hoe kan dat? Het is toch levensgevaarlijk om het gas zo ver mogelijk in te trappen op een weg waar ook andere verkeersdeelnemers rijden? Toch mag het. Wij hebben uitgezocht waarom de Duitse Autobahn geen snelheidslimiet heeft.
Het Duitse snelwegennet
De Duitse Autobahn beschikt over ruim 13.000 kilometer aan snelwegen en op een groot deel daarvan mag je zo hard rijden als je zelf wilt, of zo hard als dat je auto het toelaat. Dat is echter niet in elk gebied zo, in tegenstelling tot veel snelheidsduivels denken. Een derde van het wegennetwerk heeft een snelheidslimiet, voor de andere 60 procent is dat niet van toepassing.
Er geldt wel een adviessnelheid van 130 kilometer per uur, maar dat is dus geen verplichting. Als je in een raket op wielen rijdt dan mag je het gas ook intrappen tot 400 kilometer per uur en hoger. De Duitse Autobahn is bovendien van prima kwaliteit, dus het is voor veel liefhebbers de ideale weg om te testen hoe hard een auto eigenlijk kan.
Bekijk ook:
Rusland lanceert nogal opvallende eerste volledig elektrische auto
De geschiedenis van de Duitse Autobahn
De Duitse Autobahn zoals deze nu is, werd in de jaren dertig van de vorige eeuw aangelegd. In die tijd bestonden er nog geen echte snelheidslimieten om de simpele reden dat er veel minder auto’s waren en de bestaande auto’s toen nog geen hoge snelheden konden halen. Toen de oorlog op handen was, werd het eerste deel van de Autobahn vooral gebruikt door de overheid.
Het was namelijk een prima verbinding om diplomaten en andere hooggeplaatste figuren op een efficiënte en veilige manier van Keulen naar Bonn te brengen. Het netwerk werd al snel uitgebreid. Er werd zelfs tijdens de oorlog dag en nacht gebouwd aan de Duitse Autobahn. Tijdens de oorlog werden er ook auto’s getest, vooral op topsnelheden. Het was namelijk van belang dat er binnen Duitsland snel kon worden bewogen indien nodig.
Om deze reden is er geen snelheidslimiet op de Duitse snelweg
Ten eerste is het een ego kwestie van de Duitsers. Zij zijn van mening dat de Duitse snelweg een van de veiligste snelwegen ter wereld is, en dat is niet geheel onwaar. Er gebeuren bijna geen ongelukken. Met 3,7 op de 10.000 verkeersgerelateerde sterfgevallen op de Duitse Autobahn heeft Duitsland een van de laagste cijfers ter wereld. Bovendien is iemand die met hoge snelheden rijdt geneigd om beter op te letten.
Bekijk ook:
Dit bedrag ben je kwijt als je de accu van je elektrische auto moet vervangen
Daarnaast maakt Duitsland kwalitatief goede auto’s, zoals BMW, die topsnelheden kunnen halen, en dat willen ze graag blijven doen. Het is dus logisch dat het beperken van het snelheidslimiet een beetje in het verkeerde keelgat zou schieten bij de bevolking. Duitsers rijden graag door. Ze zien het als de ultieme vrijheid. Kortom: de reden waarom er geen snelheidslimiet is, komt door de denkwijze van onze oosterburen.
https://www.trending.nl/cars/snelheidslimiet-duitse-autobahn/