School is een vast onderdeel van ons dagelijks leven, maar heb je je ooit afgevraagd wie het idee van school heeft bedacht? Waar komt het onderwijsmodel vandaan en hoe heeft het zich door de tijd heen ontwikkeld? In deze blog nemen we je mee naar de oorsprong van school.
Het oude Griekenland: de basis van onderwijs
Het onderwijs is al eeuwenoud, maar het moderne schoolsysteem, zoals wij dat kennen, is niet zomaar ontstaan. De oorsprong van onderwijs in een georganiseerde vorm gaat terug naar het oude Griekenland. De Grieken waren de eersten die onderwijs gaven aan kinderen, maar dit was vaak nog geen school zoals we die nu kennen.
In Griekenland was onderwijs een privilege voor de rijke klasse. De beroemde Griekse filosoof Socrates, die leefde in de 5e en 4e eeuw voor Christus, staat bekend om zijn gesprekken met jongeren, waarbij hij hen aanmoedigde om vragen te stellen en kritisch na te denken. Zijn methoden werden later verder ontwikkeld door Plato, die een school oprichtte, de Academia. Plato benadrukte het belang van kennis en onderwijs, en zijn ideeën zouden de basis leggen voor de ontwikkeling van het onderwijssysteem.
De middeleeuwen
Tijdens de middeleeuwen lag het onderwijs voornamelijk in handen van religieuze instellingen. Kloosters en kerken speelden een belangrijke rol in het onderwijs, waarbij monniken en priesters vaak leraren waren.
Het onderwijs wordt toegankelijker
Het schoolsysteem zoals we dat nu kennen, begon pas echt vorm te krijgen tijdens de industriële revolutie in de 19e eeuw. De behoefte aan geschoolde arbeiders nam toe, en mensen begonnen zich in te zetten voor de oprichting van openbare scholen. Het idee van verplicht onderwijs werd steeds belangrijker, vooral in Europa en Noord-Amerika. In 1830 werd in Nederland bijvoorbeeld de eerste onderwijswet voorgesteld, die het onderwijs voor kinderen verplicht stelde.
Het moderne schoolsysteem
Het schoolsysteem dat wij nu nog steeds gebruiken, met basisscholen, middelbare scholen en universiteiten, ontstond in de loop van de 19e en 20e eeuw. In veel landen werd onderwijs voor kinderen van alle sociale klassen toegankelijk, wat leidde tot de vorming van het universele recht op onderwijs. Het systeem van klassikale lessen en eindexamens zoals we die nu kennen, werd wereldwijd toegepast.
Conclusie
De vraag ‘Wie heeft school bedacht?’ is eigenlijk een moeilijke vraag, omdat het moderne schoolsysteem is ontstaan door de bijdragen van veel verschillende mensen en culturen door de tijd heen.
Wil je meer blogs lezen over onderwijs en nog veel meer? Ga dan naar tdnieuws.nl!