Inmiddels zijn we al heel wat jaren gewend geraakt aan de vele streamingdiensten om ons heen. Netflix, Videoland, Disney+ en Amazon Prime: Ze zijn niet meer weg te denken uit de tv- en filmwereld. Jaarlijks komen er ook nog verschillende nieuwe streamingdiensten bij, vaak met wisselend succes. Maar sinds deze week is er wel een hele speciale nieuwkomer: Feyenoord is namelijk de eerste Nederlandse voetbalclub met een volledig eigen streamingdienst. De dienst heet Feyenoord One en geeft fans van de club een uniek kijkje achter de Rotterdamse schermen.
Ruud van der Knaap, de Commercieel Directeur van Feyenoord, deelde zijn enthousiasme over de toegevoegde waarde van Feyenoord ONE. Hij benadrukte dat het platform een waardevolle aanvulling is op bestaande communicatiekanalen, waaronder de Feyenoord-website, de app, het magazine en sociale media.
Feyenoord ONE biedt supporters de vrijheid om hoogwaardige content te consumeren op het moment dat het hen het beste uitkomt, zonder angst om iets te missen. Maar hoe ziet de streamingdienst er eigenlijk uit? En waarom zijn er vooral in het buitenland steeds meer voetbalclubs met hetzelfde idee?
Een streamingdienst van een voetbalclub: Hoe ziet dat eruit?
De lancering van Feyenoord ONE is niet alleen een mijlpaal voor Feyenoord, maar vertegenwoordigt ook een evolutie in de interactie tussen voetbalclubs en hun fans. De dienst stelt supporters in staat om nog dieper in de wereld van hun favoriete club te duiken en creëert een nieuwe dimensie van betrokkenheid. In navolging van Europese topclubs zoals Liverpool, Real Madrid en Juventus, streeft Feyenoord naar innovatie en vooruitgang in de digitalisering van de fanbeleving.
Een van de juweeltjes op Feyenoord ONE is de groeiende collectie van meer dan dertig documentaires en series. Onder deze verzameling bevindt zich de zesdelige serie “We zullen wat beleven”. De serie biedt supporters een exclusief kijkje achter de schermen in de laatste twee maanden op weg naar de landstitel van afgelopen seizoen. Het is een diepgaande duik in de emoties, het teamwork en de opofferingen die hebben bijgedragen aan het succes van het afgelopen jaar.
Belangrijk om te vermelden is dat deze streamingdienst niet is bedoeld voor live uitzendingen van Feyenoord 1-wedstrijden, aangezien de rechten voor de Eredivisie, het bekertoernooi en Europese wedstrijden bij de rechtenhouders (ESPN en RTL) blijven.
Voor de echte fanaten biedt Feyenoord ONE wel live uitzendingen van oefenwedstrijden van Feyenoord 1, evenals een schat aan aanvullende content zoals persconferenties, voorbeschouwingen, extra lange samenvattingen en interviews rondom wedstrijddagen.
Waarom clubs in het buitenland al deze stap maakten
Zoals eerder al aangegeven is Feyenoord in Europa zeker niet de eerste voetbalclub met dit idee. Andere – vooral grote – clubs kwamen eerder met deze plannen en bieden al enige tijd hun eigen streamingdienst aan. Een slim zet, blijkt.
Want fans krijgen in het stadion en op tv natuurlijk nooit het gehele plaatje van hun favoriete voetbalclub te zien. Uitgebreide documentaires waren de afgelopen jaren het gevolg, vaak te zien op Netflix, Amazon Prime en Disney+.
Deze documentaires werden vaak massaal bekeken. Zo massaal, dat het voor de grotere voetbalclubs zelfs rendabel werd om een eigen streamingdienst te beginnen. Extra inkomsten, een nog uniekere blik achter de schermen en een ideale manier om de band met de fans nog verder te vergroten. Gezien de grote en fanatieke achterban was het dan ook een kwestie van tijd tot Feyenoord zou volgen.
Hoewel de eerste Nederlandse club nu de stap heeft gezet, is de verwachting dat Feyenoord ONE de komende jaren zeker niet de enige Nederlandse voetbalstreamingdienst zal blijven.