Belangrijke factoren bij website optimalisatie


Vaak denken we bij website optimalisatie aan het doorvoeren van belangrijke seo-aspecten, zoals de aanwezigheid van de juiste hoeveelheid zoekwoorden, het hebben van een duidelijke call to action en het bieden van een prettige bezoekerservaring. Want verlaat de klant alweer snel de website, dan gaat er toch echt iets mis. Als website beheerder is het belangrijk al deze aspecten te monitoren: hoe presteert de website en wat kan beter? 

Website (laten) optimaliseren

Heb je alles voor elkaar, verlaat de bezoeker alsnog snel de website. Voor wie dit herkenbaar is, is het belangrijk om te realiseren dat je kennelijk toch niet alles even goed georganiseerd hebt. Daarnaast kan deze snelle bounce rating de websites hoge positie in een zoekmachine als Google gaan kosten. Want het is voor Google ook ongunstig als de bezoeker niet echt geïnteresseerd is in jouw website; kennelijk toont Google dan niet de beste website. 

De reden voor het plots verlaten van jouw website kan een zeer simpele oorzaak hebben: je website is traag. Hij komt traag op gang en tart het geduld van de bezoeker daarmee. We kennen het allemaal; een website die langzaam laadt ben je geneigd snel weer weg te klikken; we zoeken wel even een andere website op. Bij een trage website is er werk aan de winkel. Kun je het zelf niet oplossen, dan schakel je een full service zoekmachine marketing bureau in; zij lossen het vrijwel altijd voor je op. Want je moet er namelijk écht iets mee. 

Canonical tags, wat zijn dat? 

Naast de trage website kan er nog een dingetje aan de hand zijn; de website maakt geen gebruik van de ‘canonical tag’. Deze tag zorgt ervoor dat pagina’s die erg veel op elkaar lijken en die dus duplicate content bevatten (kopie content) van elkaar gescheiden kunnen worden. Door de tag in te voeren maak je aan Google duidelijk welke pagina het meest relevant is, kort gezegd. 

Waarom is dit belangrijk? Wie dit niet doorvoert en veel duplicate content opneemt, laat onderlinge pagina’s te veel met elkaar concurreren, waardoor zij eigenlijk allemaal niet op goede posities gevonden zullen worden. Dit is natuurlijk ontzettend jammer voor de resultaten die je behaalt in Google. Zorg ervoor dat de canonical tags goed op orde zijn. Wie er niet uitkomt, schakelt hulp in van een ervaren zoekmachine marketing bureau. 



https://businessguru.nl/zakelijk/belangrijke-factoren-bij-website-optimalisatie/