5 ondernemerstips voor het tevreden houden van je personeel


Als ondernemer kun je niet zonder je personeel. Je personeel is bepalend voor het werk dat uitgevoerd wordt, voor de tevredenheid van je klanten en voor de groei van je onderneming. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je je personeel tevreden weet te houden. Met onderstaande 5 ondernemerstips weet je gelukkig je personeel op de juiste manier tevreden te houden.

Tip 1: biedt het personeel altijd de juiste ondersteuning en begeleiding

Het leven van je personeelsleden gaat niet altijd over rozen. Het is goed mogelijk dat één van je werknemers door bijvoorbeeld een burn-out uitvalt. Mocht dat het geval zijn, is het belangrijk dat je je personeel altijd de juiste ondersteuning en begeleidt biedt. Dit doe je bijvoorbeeld door een externe specialist, zoals Acture, in te schakelen.

Met zo’n specialist laat je aan je werknemer zien dat je begaan bent met zijn/haar lot. Je laat hiermee ook zien dat je je werknemer graag snel weer ‘beter’ ziet worden. Dat is uiteraard ook in het belang van je onderneming, maar het is vooral belangrijk dat je werknemer weer gelukkig kan leven en werken.

In dergelijke situaties moet je altijd de juiste ondersteuning aanbieden. Dit kun je intern doen, maar het inschakelen van een externe specialist is veelal verstandiger. Het is niet voor niets dat zo’n externe partij uitgegroeid is tot een specialist.

Tip 2: beloon je personeel goed

Met name in deze tijden is het belangrijk om je personeel goed te belonen. Dit kun je in de vorm van een hoger basissalaris doen, maar je kunt het ook met secundaire arbeidsvoorwaarden doen. Met name jongere personen zijn gek op interessante secundaire arbeidsvoorwaarden.

Wat het belang van het belonen van je personeel is? Dat belang is eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Beloon je je personeel goed? Dan uit zich dit in een aanzienlijke werknemerstevredenheid. Beloon je je personeel goed? Dan hoef je niet bang te zijn dat je personeel naar een concurrent overstapt. En beloon je je personeel goed? Dan weet je zeker dat je personeel het uiterste geeft. Voor jou en je onderneming.

Tip 3: luister naar je personeel

Niet alleen de beloning is belangrijk, maar ook het luisteren naar je personeel. Geeft een personeelslid aan dat hij/zij met iets niet al te blij is? Neem dit dan serieus. Het is niet voor niets dat een personeelslid met zo’n klacht naar je toekomt.

Luister je goed naar je personeel? Dan is je personeel ook veel eerder bereid om naar je toe te komen, bijvoorbeeld om hun zorgen of klachten te uiten. Dit is voor hen erg fijn, maar is ook nog in het belang van je onderneming. Op deze manier kun je alle processen stroomlijnen.

Tip 4: kom af en toe met een verrassing

Het is ook aan te raden om je personeel af en toe goed te verrassen. Dit doe je bijvoorbeeld met een leuk geschenk, maar ook door leuke evenementen voor je personeel te organiseren. Organiseer bijvoorbeeld een leuke vrijmibo. Of organiseer regelmatig een leuke teambuilding activiteit. Dit versterkt het groepsgevoel en houd je personeel ook nog tevreden.

Tip 5: zorg voor een vertrouwenspersoon

In een moderne onderneming kan een vertrouwenspersoon momenteel niet meer ontbreken. Dit is voor je personeel het eerste aanspreekpunt, bijvoorbeeld als zij iets naars op de werkvloer hebben ervaren.

Stel je een vertrouwenspersoon aan? Dan laat je aan je personeel duidelijk zien dat je het beste met hen voor hebt. Dit roept direct meer betrokkenheid en een fijner gevoel bij je personeel op. Grote kans ook dat je personeel de vertrouwenspersoneel (goed) weet te vinden.



https://www.trending.nl/zakelijk/5-ondernemerstips-voor-het-tevreden-houden-van-je-personeel/